Senátoři dnes schválili zavedení eDokladů. Jak materiál podepíše prezident, nebude nic bránit tomu, aby si lidé začali občanku stahovat do svých mobilních aplikací. Úřady budou eDoklady přijímat postupně, zpočátku půjde o tzv. Ústřední orgány státní správy, postupně se pak během roku přidají úřady práce či například policie, od roku 2025 samosprávy či pošta.

„Jsme téměř v cíli, jsem velmi rád, že eDoklady dnes dostaly zelenou i od senátorů. Každý si tak bude již brzy moci vybrat, zda bude nadále využívat občanku v podobě plastové kartičky nebo zda si ji stáhne do mobilu. Celé použití bude velmi snadné, prostě si stáhnete aplikaci, zaregistrujete se a používáte. A kdybyste mobil ztratili, můžete eDoklady na dálku vypnout a odpadá obíhání úřadů kvůli vystavení nového průkazu. S novými eDoklady přichází i lepší zabezpečení a kontrola nad osobními údaji, bude totiž možné zvolit, které údaje příjemce uvidí –  například při prokazování věku nemusí vidět adresu bydliště,” uvedl vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Místa, která budou tuto občanku přijímat, budou nabíhat postupně. Od ledna půjde nejprve o tzv. ústřední orgány státní správy a také některé obce a kraje, které se již přihlásily dobrovolně: Vír, Tetín, Líbeznice a kraj Vysočina. Od léta se pak bude možné prokazovat eDokladem i na policii, úřadech práce či například finančních úřadech. Od ledna 2025 pak třeba na poštách či v rámci samospráv.


„Schválení eDokladů Senátem je už cílovou rovinkou pro používání občanského průkazu v telefonu. Po podpisu prezidenta a patnáct dní po uveřejnění ve sbírce zákonů bude možné si aplikaci stáhnou a používat ji na Ústředních správních úřadech, tedy např. v budovách ministerstev. eDoklady tak od druhé poloviny ledna budou sloužit k fyzickému prokazování totožnosti. K čemu ultimátně směřujeme, je evropská digitální peněženka, která nám umožní držet digitální identitu nejen na úrovni základních údajů, ale vlastně všech atributů, které nás popisují jako komplexní bytost. eDoklady postupně naučíme občany i nás a veřejnou správu používat elektronické doklady, což pomůže se zvyšováním digitálních dovedností na úřadech, i občanů,” dodává Martin Mesršmíd, ředitel DIA.