POL POINT slouží jako alternativa pro podání jakéhokoliv oznámení ve všech případech, kdy není nutné kvůli životu a zdraví kontaktovat linku 158. Služba umožňuje komunikaci s policií prostřednictvím videokonference a napomáhá tak zjednodušení procesu trestního řízení a zvyšuje bezpečnost občanů. Tuto možnost jako první zavedlo Krajské ředitelství policie Středočeského kraje v roce 2020 v rámci pilotního projektu a počet dostupných „policejních bodů” se neustále rozšiřuje. V loňském roce tuto službu využilo přes třináct set občanů.

Zařízení POL POINT je další možností, jak podat nové oznámení nebo doplnit již podané, přičemž všechny ostatní způsoby, včetně písemného podání, zůstávají nadále platné. Toto zařízení nenahrazuje tísňové volání a v případě nouze je stále nezbytné kontaktovat linku 158.

Komunikace s policií využitím tohoto způsobu může probíhat buď prostřednictvím bezobslužného zařízení, označeného jako kontaktní místo Policie, poloobslužného zařízení na úřadech nebo přímo z vlastního zařízení, jako je například váš počítač. Policista na druhé straně videokonference následně provede zápis rozhovoru. Přenos je pak po celou dobu dialogu šifrován a ukládán na záznamové zařízení.

Tento způsob ušetří čas a kapacity policie, zejména na místech, kde je personál poddimenzovaný. Díky tomu, že lze POL POINTy přemísťovat, bude možné je využít v lokalitách, kde je v danou chvíli nejméně policistů. V současné době je v provozu 41 zařízení a jejich seznam spolu s přesnou adresou lze najít prostřednictvím webové stránky Policie České republiky.

POL POINT také přispěje k zvýšení ochrany obětí trestných činů před druhotnou újmou, která může vzniknout v důsledku obav z přístupu policie nebo negativního vnímání samotného procesu řízení. Často se stává, že oběti trestných činů, jako je znásilnění, sexuální útoky nebo domácí násilí, nehlásí tyto činy kvůli obavám z odsouzení ze strany okolí nebo vlivu předsudků. Lidé mohou tento systém využít i v situacích, kdy se z osobních důvodů nemohou dostat na policejní stanici, nebo pokládají tuto variantu za komfortnější a rychlejší.

V loňském roce túto službu využilo přes třináct set občanů, o tři sta více, než v roce 2022. Nejčastěji prostřednictvím tohoto způsobu občané oznamovali případy IT kriminality, podvody, narušení občanského soužití, krádeže a zanedbání povinné výživy.

Další oblastí řešení je spolupráce s Ministerstvem spravedlnosti ČR se záměrem využití systému POL POINT pro výslechy svědků a poškozených prostřednictvím těchto terminálů do hlavního líčení a dalšího jednání soudů.